کد خبر: ۵۹۷۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲

آتش‌سوزی زیردریایی روسیه| 14 نفر کشته شدند

این وسیله دریایی پس از آتش‌سوزی به بندر سورمرسک منتقل شده که مقر اصلی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه است.
آفتاب‌‌نیوز :

چهارده نفر از سرنشینان یک زیردریایی تحقیقاتی-نظامی روسیه بر اثر دود ناشی از آتش‌سوزی کشته شده‌اند. مسکو مشخصات دقیق وسیله آسیب دیده را اعلام نکرده اما رسانه‌های این کشور می‌گویند آتش‌سوزی در یک زیردریایی کوچک نیمه اتمی روی داده و کمی بعد مهار شده است.

آن طور که گزارش شده آتش‌سوزی هنگامی روی داده که این وسیله زیردریایی در مناطق شمالی این کشور مشغول محاسبات و اندازه‌گیری محیطی بوده است.

این وسیله دریایی پس از آتش‌سوزی به بندر سورمرسک منتقل شده که مقر اصلی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه است.

وزارت دفاع روسیه اعلام نکرده است که تعداد سرنشینان در هنگام آتش‌سوزی چند نفر بوده اما نیروی دریایی گفته تحقیقات درباره علت و چگونگی این آتش‌سوزی آغاز شده است.

سخنگوی کرملین هم اعلام کرده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور، سفر از پیش تعیین شده خود به منطقه ته‎ور در شمال غرب مسکو را لغو کرده و با وزیر دفاع، سرگئی شویگو جلسه گذاشته است.

استیو روزنبرگ، گزارشگر بی‌بی‌سی در مسکو می‌گوید خبرگزاری آربی‌ک روسیه به نقل از مقام‌های نظامی این کشور نوشته این یک زیردریایی آی‌اس ۱۲ روسی بوده که دچار حریق شده است.

وزارت دفاع روسیه رسما چنین جزئیاتی را تایید نکرده و تنها گفته: "حریقی در گرفته که منجر به خفه شدن ۱۴ ملوان زیردریایی شده است."

ای‌اس ۱۲ زیردریایی‌های کوچکی هستند که برای تحقیقات، جمع‌آوری اطلاعات نظامی، تجسس و همچنین انجام عملیات‌های ویژه استفاده می‌شوند.

روسیه تنها کشوی نیست که زیردریایی‌های آن دچار سانحه می‌شوند اما به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی در مسکو اغلب سوانح زیردریایی‌های روسیه با تراژدی انسانی همراه می‌شود.

برجسته‌ترین آنها مربوط به سانحه زیردریایی اتمی کورسک بود که در سال ۲۰۰۰ با ۱۱۸ خدمه غرق شد. آن زیردریایی هم به ناوگان شمالی روسیه تعلق داست.

هشت سال پس از آن ۲۰ ملوان یک زیردریایی اتمی دیگر به نام نرپا خفه شدند.

مهمترین تراژدی‌های زیردریایی

در سال ۲۰۱۷ (دو سال پیش) خبر ناپدید شدن زیردریایی ای‌آر‌ای نیروی دریایی آرژانتین چند روزی در صدر اخبار جهان قرار گرفت. این زیردریایی با ۴۴ سرنشین در حای که در آب‌های جنوب اقیانوس اطلس در حال گشت‌زنی بود دچار انفجار شد و همه سرنشینان آن جان باختند. بقایای لاشه آن سال بعد از آب گرفته شد.

در سال ۲۰۰۳ هر ۷۰ سرنشین زیردریایی "دیوار بزرگ" چین بر اثر خفگی جان باختند. علت نقص در موتور دیزلی این زیردریایی اعلام شد که موجب مکش اکسیژن داخل کابین شد.

در سال ۲۰۰۰، زیردریایی کورسک روسیه در جریان یک مانور نظامی بر اثر دو انفجار که به علت منفجر شدن یک اژدر گزارش شد با ۱۱۸ خدمه به قعر دریای بارنتز رفت. غواصان نروژی بعدا یادداشتی از یکی از اجساد پیدا کردند که نشان می‌داد ۲۳ نفر از خدمه کورسک از این انفجارها جان سالم به در برده بودند اما چشم انتظار رسیدن کمک جان دادند.

زیردریایی یواس‌اس اسکورپیون در سال ۱۹۶۸ در اقیانوس اطلس با ۹۹ سرنشین غرق شد؛ علت انفجار احتمالی یک اژدر گزارش شد

در سال ۱۹۶۳ زیردریایی آمریکای یو‌اس‌اس ترشر در هنگام تمرین اعزام به اعماق دریا به همراه ۱۲۹ ملوان غرق شد و بزرگترین تراژدی زیردریایی‌های جهان تا امروز را رقم زد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین